7. klasse på Bjølsen Ungdomsskole fikk en uforglemmelig dag, da elevene måtte teste det kalde vannet i Oslofjorden i mai.
Sørenga sjøbad (Livredderen): – Det er helt sinnsykt kaldt, sier Martins James (13) som tester vannet med tvillingbroren Marvin James (13) fra Bjølsen Ungdomsskole.
Et trettitalls elever stiller hver tirsdag på Sørenga sjøbad i Oslo for å lære å bli tryggere i vann, HLR, og hvordan du behersker møte i det iskalde vannet.
Kan ikke svømme
Livredderen møtte tvillingene James, som begge inn-rømmer at de ikke kan svømme, men var ivrige etter å lære å bli tryggere i et kalde vannet.
– Jeg håper vi lærer litt i dag på dette kurset med Norges Livredningsselskap, sier Martins James til Livredderen.
Tvillingbroren Marvin kan heller ikke svømme, men føler seg trygg med redningsvest.
– Hva gjør dere i sommerferien?
– Vi pleier å være på Frognerbadet på sommeren, sier Martins, og innrømmer at de er forsiktige og bader ikke på dypt vann uansett hvor mange venner som frister.
– Dere er ikke usikre og redde i vannet?
– Nei, vi er veldig forsiktige, sier Marvin James.
Begge uttrykker et sterkt ønske om å lære å svømme og mestre vannet.
– Når vi har lært oss å svømme, skal vi bli proffe, sier Martins James, og alle ler.
Viktig å være ute
Kontaktlærer Synne Emilie Del Barco Soleglad for-teller at flere elever ikke kan svømme og de føler seg utrygge i vann generelt, men spesielt ute i naturen.
– Dette tiltaket er veldig viktig på mange måter, sier hun og legger til at det er stor forskjell på å være i et varmt basseng og det å være ute i fjorden.
Hun forteller at elevene har særdeles god nytte av å være med på dagens kurs.
– Det at elevene ikke ser bunnen i vannet, gjør det mer «skummelt» og gir en helt annerledes opp-levelse, sier Soleglad til Livredderen.
Kunnskap gir trygghet
– Målet med dagen er å gi elevene den nødvendige kunnskapen og selvtilliten til å kunne svømme trygt, sier instruktør Mats Melbye, fra Norges Livredningsselskap.
Kurset på Sørenga sjøbad viser viktigheten av svømmeopplæring, spesielt i naturmiljøer, og bidrar til å gjøre sommeren tryggere for alle.
Kompetansemål etter 7. trinn ifølge Læreplanen.
1. Utforske lek og spill sammen med andre i ulike bevegelsesaktiviteter.
2. Øve på sammensatte bevegelser, både alene og sammen med andre.
3. Gjennomføre aktiviteter ut fra egne interesser i dans, friluftsliv og idrett.
4. Bruke kart og digitale verktøy for orientering i natur og nærmiljø.
5. Forstå og praktisere regler for aktivitet og spill, samt respektere resultater.
6. Utføre grunnleggende svømmeteknikker på mage, rygg og under vann, samt gjennomføre selvberging i vann.
Comments