top of page
Forfatterens bildeNorges Livredningsselskap

VANNTRYGGHET I IRLAND

Roger Sweeney jobber med vanntrygghet i «Water Safety Ireland» og deler sin kunnskap på instruktørseminaret i september.

Med søkelys på å fremme vanntrygghet og redusere vannrelaterte dødsfall spiller «Water Safety Ireland» en viktig rolle i utdanning og bevisstgjøring rundt farene ved vann-aktiviteter i Irland. De har samme oppgaver som Norges Livredningsselskap.

Utdanning og Trening

«Water Safety Ireland» tilbyr et bredt spekter av opplæringsprogrammer og pedagogiske ressurser til skoler, lokalsamfunn og allmennheten. Dette inkluderer svømmeundervisning, livreddertrening og sikkerhetskurs for ulike vannaktiviteter.

– Å lære folk om vanntrygghet er vårt hovedmål, sier Roger Sweeney til Livredderen.

Organisasjonen driver omfattende bevisstgjørings-kampanjer for å belyse farene ved vann, fra svømming på ubevoktede strender til risikoen for drukning i elver, innsjøer og til og med i hjemmet.

 

Standarder og Sertifisering

Organisasjonen setter og fremmer standarder for beste praksis i akvatiske miljøer. Dette inkluderer retningslinjer for vanntrygghet i offentlige og private omgivelser.

De tilbyr også vurderinger og sertifiseringer for ulike nivåer av vannkompetanse, fra nybegynner-svømmere til avanserte livredderinstruktører. Organisasjonen arrangerer nasjonale arrangementer som «National Water Safety Awareness Week» og støtter lokale arrangementer for å engasjere lokal-samfunn og fremme trygge vannpraksiser.

– Vi jobber kontinuerlig med å øke vanntrygghets-bevisstheten blant allmennheten, sier Roger Sweeney til Livredderen.

Markedsføringsstrategi

Som markedsføringssjef arbeider han med å oppnå målene i tiårig nasjonal strategi for drukningsfore-bygging, samt støtte styret og lederteamet i den daglige driften.  Markedsføringskampanjer er rettet mot risikogrupper basert på analyser av trender og mønstre for å bygge målrettede kommunikasjons-kampanjer.

Gjennom publikasjoner, ressurser og praktisk veiledning arbeider de for en tryggere hverdag ved og i vannet.

 

Agenda – Instruktørseminaret 2024

Hva er temaet for seminaret? – Tiltak som fremmer drukningsforebygging i Irland.

Verdens Drukningsforebyggende dag – En årlig markering for å øke bevisstheten om drukningsfare og forebyggende tiltak.


FN- og WHO-resolusjoner – Nye resolusjoner fra FN & WHO som understreker viktigheten av druknings-forebygging globalt.

WHO Global Alliance on Drowning Prevention – En ny allianse opprettet av WHO for å fremme global innsats mot drukning.

Vanntrygghetsmarkedsføring i Irland – Eksempler på hvordan markedsføring brukes til å endre ferdigheter, holdninger og atferd blant folk som nyter Irlands vannveier.

Fakta om irland

1. Hovedstad: Dublin

2. Befolkning: Fem millioner

3. Språk: Engelsk og irsk (Gaeilge)

4. Areal: 70.273 kvadratkilometer

5. Nasjonaldag: 17. mars (St. Patrick's Day)

6. Økonomi: Kjent for teknologi- og farmasøytisk industri


I snitt dør 118 mennesker av drukning hvert år. Det en nedgang på 17 prosent i forhold til gjennomsnittet for de foregående fem årene. Markedsføringskampanjer hjelper til med å nå målrettet utsatte grupper. Ved å analysere trender og mønstre lager man målrettede kommunikasjons-kampanjer mot de mest sårbare gruppene.

10 visninger0 kommentarer

Comments


bottom of page