top of page
Forfatterens bildeNorges Livredningsselskap

SPENNENDE SAMARBEIDS-PROSJEKT I NORD

Av: Ingrid Frenning og Linda Hjemgård Johansen


I januar kom statistikken over drukningsulykker i Norge, og det er gledelig å se at barn og unge under 18 år i liten grad drukner (4 prosent ifølge Redningsselskapet).


Det som imidlertid er bekymringsfullt er at det prosentvis drukner mange voksne i Troms og Finnmark (13 personer – hele 5,3 dødsfall pr 100.000 innbyggere).

Motivasjonen for å jobbe med vannkompetanse er å styrke opplæringen i lærer-utdanningene og lærere i skolen. Vannkompetanse forstås som «summen av alle personlige vannbevegelser som hjelper til å forhindre drukning samt kunnskap, holdninger og atferd som letter sikkerheten i, på og rundt vann» (Gjølme, 2021, s. 46).

I Tromsø har vi inngått en samarbeidsavtale mellom Midt- Troms – og Ishavskysten friluftsråd og UiT Norges arktiske universitet, med lærere på kroppsøving i lærerutdanningen. Friluftsrådene står som arrangører for utesvømmekurs, mens lærerne fra kroppsøving står for det faglige innholdet. Vi har lagt oss på en todeling på kursene våre. Første del handler om HMS i forhold til vannkompetanse «på, i og ved vann» (Fagfornyelsen 2020). Andre del av kurset jobber vi med vannkompetanse for deltakere og livredningsferdigheter. Her er noen evalueringer fra kursdeltakere; «Utrolig flott kurs, læringsrikt og relevant». «Det beste kurset jeg har vært på, bra innhold, variasjon og aktiviteter. Dyktige lærer fra lærerskolen, med høy kompetanse i utesvømming. Veldig artig dag». «Flott kurs, mye læring og lek. Stor variasjon».

Når det gjelder utstyr for å gjennomføre kursene, har Friluftsrådene kjøpt inn egne hengere som er full av våtdrakter i ulike størrelser, vester, redningsliner, brett med mer. Dette fører til at vi har stort frihet i forhold til hvor kursene kan arrangeres. Det som også er unikt med opplegget er at lærere som har gjennomført og fått godkjent kurset, kan låne hengeren til sine skoler. På denne måten får elever i skolen muligheter til å få opplæring i tråd med målene i kroppsøvingsfaget.


Egil Galaaen Gjølme - Redaktør for skolesiden – lærer og førstelektor ved lærerutdanninga på NTNU.

52 visninger0 kommentarer

Kommentare


bottom of page