• Norges Livredningsselskap

HVORDAN STÅR DET TIL MED IMPLEMENTERING AV NYE KOMPETANSEMÅL I SVØMMING OG LIVREDNING?

Egil Galaaen Gjølme, Redaktør for skolesiden – lærer og førstelektor ved lærerutdanninga på NTNU.

Etter flere tiår med høye drukningstall har myndighetene satt stort fokus på svømme- og livredningsopplæring i skolen


Siden høsten i fjor er det nye læreplaner i kroppsøving som sier at elevene – i tillegg til å være svømmedyktig – skal ha deler av svømmeundervisninga si utendørs.


Målet er at elevene skal lære å ferdes trygt i, på og ved vann ute i naturen. Å lære å svømme er en viktig ferdighet, både for å kunne ha det fint og drive friluftsliv ved og på vannet, men også å kunne ferdes trygt ute.


Tradisjonelt har svømmeundervisningen i skolen foregått i bassenger, men det viser seg altså at nesten alle ulykker skjer utendørs. En spørreundersøkelse som ble gjennomført av Utdanningsdirektoratet i 2018 viste at bare to prosent av norske skoler underviser i svømming utendørs. Kompetansemålene er vedtatt, men kampen er å få skolene til følge læreplanen. I Norge er læreplanen er en forskrift som lærerne må følge og da må skoleledere legge til rette slik at de kan gjøre jobben sin.

Kompetansen som skal oppnås i løpet av 10-årig grunnopplæring, ses i sammenheng med de verdier og prinsipper som opplæringen bygger på og at elevene kan bruke kompetansen svømmedyktig i både kjente og ukjente sammenhenger.

Vi har sett at mange skoler får til dette ved å benytte muligheter i nærmiljøet.

Noen eksempler: I Meløy kommune (Nordland) arrangeres noe de kaller «Syden-uke» for elevene i 3. trinn ved skolestart. Skoleuke er ute i fjæra der elevene svømmer, dykker, øver seg på selvberging og livredning, fisker og padler. På grunn av lav temperatur i vannet, har kommunen kjøpt inn våtdrakter til elevene.

På vinteren arrangeres «Hopp i havet». Her får elevene hoppe fra kaia ut i kaldt vann ledsaget av lærer. På Vingrom (Hedmark) har de i årevis hatt svømmeundervisning i Mjøsa, også i snøvær! På Buvik skole i Trøndelag bruker elevene elva som renner like ved skolen til svømmeopplæring. Elevene får kjenne på strømmen, svømme, flyte og øve på å komme seg ut av elva.

Mange lærere kvier seg for å ta stegene som må til for å drive svømme- og livredningsundervisning ute. Det er viktig at disse lærerne får mulighet til å søke faglig påfyll og ny kunnskap på lik linje med andre etter- og videreutdanningstilbud.

Mange skoler gjennomfører allerede og en undersøkelse fra utdanningsdirektoratet viser at det er flere som får denne opplæringa i nord enn sør i landet vårt. Det kan altså ikke bare ha med vanntemperatur å gjøre. Med enkle hjelpemidler og kompetente lærere klarer flere skoler å gi elevene verdifull opplæring i kaldt vann. Vår erfaring er at lærere som vil og prøver, de får det til – og at elevene liker det.

95 views0 comments

Recent Posts

See All