Alle fotos: Stephanie Gjelseth og Signe Lise Børve
Norske lærere søker påfyll med viktig livredningskunnskaper i sitt virke på norske skoler og i møte med elever i vann. ODDA, (LIVREDDEREN): En gjeng med dyktige og aktive lærere møtte først opp i tettstedets svømmehall og senere på en strand utenfor Odda i slutten av september.
Historisk
Ullensvang kommune bestilte instruktørkurs i livredning til sine lærere i skolen og inviterte også lærere fra Kvinnherad. Det er historisk at en kommune bestiller instruktørkurs i livredning for alle lærere for å sikre innblikk i hvordan organisere og utnytte naturen til selvberging og livredningsopplæring på en trygg måte.
Tolv grader
Det er 100 meter dypt kun noen få meter fra strandlinje og temperaturen i vannet var rundt tolv grader. Sikring av deltakere underveis var viktig, så det første de øvde på var kameratsvømming og sammenlignet bruk av rundbøye med torpedobøye. Med litt tilpasning fant deltakere på mange gode læringsmuligheter for alle klassetrinn.
Strand, brygge og badstu
Dag to samlet lærene seg på stedet Jondal, på andre siden av fjellet, med en tilrettelagt strand, brygge og badstu som gjorde at deltakerne holdt ut hele dagen.
– Vi fikk litt sol midt på dagen som varmet godt. Våtdrakt var i bruk tidlig på dagen og deretter svømming og redning med klær, sier hovedinstruktør Torill Hindmarch i NLS.
Lærene øvde med kroppen i vertikal stilling for å holde hode tørt og for å øve inn overføring av flytemiddel.
– Dette var et nytt perspektiv for de erfarne lærerne, sier Hindmarch og legger til at
å rotere og manøvrere i den vertikal akse uten forbruk av mye energi var en viktig ferdighet å tilegne seg. Hun fortsetter; det gjorde det enkelt å holde oversikt over hvor nærmeste mulig redningspunkt var og gjorde det enkelt å holde hodet tørt.
Torpedobøyen
Lærene ble begeistret for Torpedobøyen som var lett å bære og svært effektiv å bruke i vannet. Der lærene skulle ha selvberging og livredning ute er det få runde bøye utplassert (Tryg-bøye).
– Vi hadde fokus på grundig risiko og mulighetsanalyse slik at man hadde god pedagogisk sikring og tidlig redning med oppdriftsmiddel slik at ingen satt sitt eget liv i fare, sier Hindmarch, og får støtte fra assistent Stephanie Gjelseth og Signe Lise Børve.
Comments