Det å være svømmedyktig er alene ikke nok til å forebygge drukninger, og livrednings-kompetanse må vektlegges tydeligere.
LUND, SVERIGE, (Livredderen): – Som ledende drukningsforebyggende organisasjon mener vi at det er vårt samfunnsansvar å sørge for at livreddende kompetanse blir tilgjengelig for alle som bor i Norge, sier Claire Ann Alfonso i NLS.
Samfunnsproblem
Drukning er et samfunnsproblem som lett kan løses ved å utstyre vår befolkning med nødvendige kompetanse om farer og risiko som finnes i, på og ved vann.
– Det finnes unik kompetanse på dette området i Norge, sier Alfonso.
Norges Livredningsselskap deltok i år på World Aquatic Development Conference i Lund, Sverige hvor tema ble debattert. Det er femte gang konferansen arrangeres. Årets tema innenfor konkurransesvømming tok for seg overlevelsesevnen til klubber og trenere. Innenfor «lær og svøm»-delen gikk man i dybden av fysisk treningsfaglig utvikling og hvordan man utvikler svømmedyktighet for alle aldre og kapasitet.
Kompetanse for barn
Livredningsnestor Robert Stallman holdt innlegg på konferansen i Lund og fokuserte på hvordan lykkes med å utvikle svømmekompetanse for barn i 5-6 årsalderen.
– Det å være svømmedyktig er ikke alene nok til å forebygge drukning, sier Stallman.
Han snakket også om hva og hvorfor vi skal lære barn svømming, med henblikk i vannkompetansen.
Et viktig budskap; som er veldig viktig å understreke.
– Sammen med annen kompetanse, som du tilegner deg innenfor selvberging og livredning, er dette den totale pakken for å kunne forebygge drukning, sier han.
– Deltakelse på slike konferanser som i Sverige gir NLS tilgang til kunnskap som styrker vårt arbeid her hjemme, sier Alfonso.
Dødselva Nidelv
NTNU-forsker Egil Galaaen Gjølme var den andre nordmannen som holdt foredrag. Som i mange europeiske og norske byer, renner en elv gjennom Trondheim sentrum.
– Trondheim brannvesen har rapportert over 30 utrykninger de siste fem årene relatert til elven, og ti personer har druknet. Noen er studenter; og media omdøpte elven fra Nidelva til «dødselva», fortalte NTNU til de fremmøte i Lund.
Politikere og brannvesenet diskuterer og setter i gang forebyggende tiltak. Imidlertid forekommer fortsatt både ulykker og drukning. Ved Institutt for lærerutdanning (NTNU) foreslås det en alternativ opplæring for å forhindre drukning der de har valgt å lære eleven risikoforståelse, men også bruken av elven.
– Det gjøres ved å svømme i elva, en praktisk undervisningsmetode for å jobbe med risikopersepsjon og vannkompetanse, fortalte Gjølme.
Den andre presentasjonen dreide seg om svømmeopplæring for innvandrere.
Comments