top of page
  • Redaktør#1

Veiledning til utesvømming

– Fordi kompetanse redder liv.

Artikkelen og undervisningsopplegget er skrevet og publisert med tilltalelse av Mari Haraldsen. Hun er tidligere PPU-student ved lærerutdanninga på NTNU, men arbeider nå som trainee for Norsk Lederutvikling.


Pedagogisk og politisk forankring

Svømmeopplæring er en sentral del av kroppsøvingsfaget i den norske skolen. Riktignok ser vi varierende grad av fokus på dette, spesielt den delen av opplæringen som gjelder svømmedyktighet og livberging ute. De nye kompetansemålene i fagfornyelsen er nå klare, og uten rom for tolkning at elevene skal lære å selvberging og livredning ute.


For å nå disse målene må altså elevene ut i naturen for å erfare, utvikle og praktisere ulike ferdigheter. At utesvømming kan være utfordrende er forståelig, men med gode metoder, gjennomtenkte opplegg og fokus på trygghet og sikkerhet trenger utesvømming verken å være farlig eller vanskelig å gjennomføre.


Forhåpentligvis kan denne artikkelen inspirere kroppsøvingslærere til å ta i bruk utesvømming som en naturlig del av undervisningen, og skape mestring og trygghet hos elevene.


Utesvømming

Det er viktig å være klar over at utesvømming verken krever mye utstyr eller mye tid. Tvert imot er denne formen for opplæring en effektiv og lite utstyrskrevende aktivitet. Fordi vannet er kaldt trenger ikke selve vannaktiviteten å vare for lenge. Den kan heller være effektiv og kortvarig.


Det viktige er at elevene erfarer hvordan kroppen reagerer på kaldt vann og utvikler forståelse for hvor avgjørende det er å være trygg i vannet. Læreplanen i kroppsøving har et tydelig fokus på friluftsliv, og som lærere er det viktig at vi forstår koblingen mellom friluftslivet og svømmedyktighet. Det å være ute i norsk natur innebærer svært ofte vannbaserte aktiviteter, og slik sett er utesvømming et viktig element.

Norske elever bør være trygge i vannet, også det vannet som ikke er 28 grader og fullt av klor. Det er vår

oppgave som kroppsøvingslærere å gi elever erfaringer og opplevelser som er knyttet til vannbaserte aktiviteter ute.

Mari Haraldsen, PPU- student og lederutvikler ved NTNU.

Alt som kreves er et område med der elevene kan stå med vann til livet og en livredningsbøye. Tilgang på en flytebrygge eller en avsats å hoppe fra er det positivt, men absolutt ikke nødvendig. Elevene kan møte i vanlige uteklær, men aller helst med ullundertøy. Tørt skift er vesentlig. I tillegg er det lurt å legge fram klærne på en slik måte at det er enkelt å finne rette klær og kle kjapt på seg etter økta. Opplegget fokuserer på mestring, trygghet og leik.


Utesvømming skal være gøy, ikke skummelt!


Artikkel og undervisningsopplegget er skrevet og publisert med tillatelse av Mari Haraldsen: (PPU- student og lederutvikler), og Egil Galaaen Gjølme (lærer og førstelektor ved lærerutdanninga på NTNU).



1 526 visninger0 kommentarer

Comments


bottom of page