1. august reiste vi til Romania. Jeg og pappa, Egil som jobber på NTNU skulle delta i et samarbeidsprosjekt mellom Norges Idrettshøgskole og The National Sport University of Romania. Målet med prosjektet er å bidra til relevant pedagogisk aktivitet som bidrar til å motivere for skolegang hos rumenske barn og unge.
Vannkompetanse
For vår del var hovedfokus å undervise i vannkompetanse. Etter en lang reise kom vi omsider fram til Eforie – ikke langt fra grensa til Ukraina. Da vi vi passerte havna i Eforie så vi hundrevis av trailere som sto i kø og ventet på å hente korn fra det krigsherjede nabolandet. På stranda i Eforie som er cirka tre timer biltur fra Bucuresti ble vi møtt av 84 barn og unge, hvorav 21 med hørselshemming og seks med ulike psykiske diagnoser. I løpet av seks dager skulle disse skulle disse lære seg noe om svømming og livredning. En stor oppgave og jeg var selvsagt spent.
Skolefrafall
Ifølge Eurostat-rapporter har Romania betydelig skolefrafall blant europeiske land, noe som i fører til arbeidsledighet, sosial ekskludering, fattigdom og dårlig helse. NIH-prosjektet inkluderer 2.600 barn som står i fare for å droppe ut av skolen som følge av deres økonomiske situasjon eller funksjonshemming. Hensikten er å bruke idrett, fysisk aktivitet og i vårt tilfelle svømming og livredning som verktøy for integrering og deltakelse idretts- og friluftsaktiviteter. Meningsfull og motiverende aktivitet skal i neste rekke føre til involvering, deltakelse og anerkjennelse.
Samarbeid
Samarbeidet om idrett, trening, fysisk aktivitet, utendørs læring og ulike erfaringer i hvordan denne aktiviteten kunne være fruktbart for samarbeidslæring. Professor Aage Radmann ved Norges Idrettshøgskole og Universitet i Malmø leder prosjektet. Det var en utfordrende læringssituasjon, med mange involverte og mange hensyn. En av disse er språket som måtte foregå både på norsk, engelsk, rumensk og tegnspråk. Likevel fikk vi til mye god og allsidig aktivitet og rumenske venner for livet. Rumenere er et varmt og vennlig folkeslag som det var lett å bli glad i. Evalueringen viste at vi lærte de å leke i vann og at de blei tryggere enn før de startet. Vann-kompetanse krever imidlertid øving over tid, men vi håper å tror at denne uka gav de tryggheten til å fortsette å øve.
Comments