Gratis samtaleoppfølging etter akutte hendelser. Nå lanseres et lands-dekkende tilbud som sikrer alle som har gitt førstehjelp, kan få støtte til å håndtere opplevelsene.
Å stå i krevende situasjoner som førstehjelper, livredder eller badevakt kan være utfordrende, og mange opplever usikkerhet rundt hvordan de skal bearbeide opplevelsen i etterkant. Med få retningslinjer for oppfølging etter hendelser, kan det være vanskelig å vite hvor man skal henvende seg. Nå lanseres et landsdekkende tilbud som skal sikre at alle som har gitt første-hjelp, kan få støtte til å håndtere opplevelsene.
Gjennom det nasjonale telefonnummeret 02415 kan førstehjelpere nå få en samtale med erfarent helsepersonell. Tjenesten er gratis og anonymt, med taushetsbelagt samtale og oppfølging.
Dette prosjektet er en del av den nasjonale dugnaden «Sammen redder vi liv», og driftes av RAKOS (Regionalt akuttmedisinsk kompetansesenter i Helse Vest) i samarbeid med Helsedirektoratet. Sykehuset Innlandet tilbyr også lokal oppfølging på Gjøvik. Til nå har rundt 200 personer benyttet seg av denne hjelpen.
Nøkkelpunkter:
Gratis nasjonal hjelpetjeneSte til de som har gitt førstehjelp eller vært vitne til akutte situasjoner.
Profesjonell samtale med helse-personell – tilgjengelig anonymt.
Samarbeid mellom RAKOS, Helse-direktoratet og Sykehuset Innlandet.
Telefon: 02415 – også oppført i Hjelp 113-appen under «Viktige nummer».
Hittil har omtrent 200 personer fått oppfølging gjennom tilbudet.
Kommentare