Skrevet av Marthe B. Weber
Forskningen i vårt masterprosjekt er gjort med en kvalitativ tilnærming. Det er gjennomført fokusgruppe-intervju med 6 lærere, hvor målet har vært å få innsyn i deres forståelse rundt begrepene svømmedyktig og vannkompetanse, samt hvordan disse begrepene kommer til syne i deres undervisning og i planlegging av undervisning; «Hvordan forstår kroppsøvingslærere begrepene svømmedyktig og vannkompetanse?».
Lærernes forståelse av begrepet svømmedyktig viste seg å være variert. Noen av lærerne tok utgangspunkt i kompetansemålet etter 4.trinn, og mente denne definisjonen var tilstrekkelig. Mens andre uttrykte bekymring for dens begrensninger. De argumenterte for et behov for en mer omfattende tilnærming, med inkludering av ferdigheter som pusting og kroppsbe-vegelse, samt naturlige miljøer. Samtidig peker noen av lærerne på utfordringer med å vurdere elever som ikke når definerte kriterier og hvordan sikre rettferdig evaluering av elevenes ferdigheter.
I lærernes forståelse av vannkompetanse var det også variasjon, for de fleste var begrepet ukjent mens enkelte hadde hørt det før. De lærerne som ikke hadde kjennskap til begrepet relaterte det til livredning og risikoforståelse. Lærerne reflekterte over hva de la i begrepet, noe som inkluderte praktiske ferdigheter og en forståelse av vannets egenskaper. Dette indikerte et behov for vurdering av elevenes tekniske ferdigheter, samt en felles forståelse for hvordan å vurdere elevenes ikke-tekniske ferdigheter i, ved og på vann. I diskusjonene blant lærerne argumenterte de også for en bredere tilnærming til undervisning for at elevene skal kunne oppnå vannkompetanse.
Forskningsspørsmålet vårt omhandlet hvordan begrepene ville bli brukt i planlegging av undervisning. Lærerne fikk derfor i oppgave å planlegge en tenkt undervisningsøkt som skulle foregå ute. De fokuserte da på å planlegge undervisningsaktiviteter som var virkelighetsnære, slik at elevene fikk autentiske opplevelser, men lærerne uttrykte bekymringer på bakgrunn av manglende kompetanse angående erfaringer og sikkerhet med å gjennomføre svømmeundervisning utendørs.
Funnene fra fokusgruppeintervjuene ble i vår master-oppgave diskutert opp mot tidligere forskning om svømmedyktighet og vannkompetanse, samt Wolfgang Klafkis kategoriale danningsteori, Pierre Bourdieu sin teori om habitus og kapital, self-efficacy og læreplanteori.
Nøkkelord: vannkompetanse, svømmedyktig, svømme-opplæring, kroppsøving, læreplan, undervisning, utendørs, kompetansemål.
Comments