top of page
  • Forfatterens bildeNorges Livredningsselskap

Å PRESSE GRENSER I KALDT VANN

Les hva som skjedde da elever fikk teste «komfortsonen», utfordre seg selv og sine egne grenser i kaldt vann.

Av lektor Daniel Reinemo Johansen


Det å komme seg i vannet ute minst en gang i måneden er en konkret og god øving i livsmestring, skriver lektoren.


Hva har kalde fjortiser i vann med livsmestring å gjøre?

Det er januar, og vi i 9C på Blussuvoll ungdomsskole gjør oss nok en gang klare for å gå til Trondheimsfjorden. Denne måneden som alle andre måneder. For som klasse har vi bestemt oss for å komme oss ut i vannet, minst en gang i måneden.

I tillegg har hver enkelt elev i oppgave å sette seg individuelle mål for hver gang. Med det ønsker vi at elevene skal ta eierskap til egne mål og handlinger, og skape mestring. For på lik linje med gode dager og opplevelser, så er ikke mestring noe som kommer av seg selv. Det skapes gjennom handlinger.

Bader hele året

Å komme seg ut og i vannet minst en gang i måneden er en konkret og god øving i livsmestring. En øvelse hvor elevene går utenfor komfortsonen, utfordrer seg selv og «pusher» grenser. Den kroppslige erfaringen av kaldt vann vil for mange oppleves ubehagelig, men ved å sette seg konkrete mål, og aktivt arbeide for å oppnå dem, skapes utvikling og mestringsopplevelse. Både fysisk og psykisk. Dette fokuset på å sette seg mål og mestre egne liv, ønsker vi å bevisstgjøre elevene i 9C på, og vi bruker vannet i arbeidet. For vårt overordnede mål er tydelig; Skape mestring for den enkelte, og gode opplevelser sammen med andre, i, på og ved vann ute i naturen.


Trygghet og økt vannkompetanse

Sammen med elevenes individuelle mål, bruker vi øvingene til å øke elevenes trygghet og kompetanse i, på og ved vann ute i naturen. Dette er i henhold til læreplanen i kroppsøving, men også folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema, hvor elevene skal erfare, forstå og påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Dette gjør vi når elevene øver på å kontrollere pusten, hvile i vann, ta seg inn og opp på land, og gjenvinne varme. Øvingen foregår ute i naturen, i ulike omgilvelser, årstider, værforhold, og i både sjø og dam. Her er det kun lærerens vurdering av trygghet og sikkerhet som setter begrensninger.


Egen fagdag med livredningsselskapet

Har du noen gang tenkt på hvorfor fagdag, også omtalt som tentamen, bare skal foregå i fagene norsk, matte og engelsk? Det spørsmålet stilte vi oss på Blussuvoll!

Resultatet ble en fagdag i kroppsøving ved trondheimsfjorden sammen med Norges Livredningsselskap. Der fikk elevene erfare og øve på ulike former for selvberging, livredning og førstehjelp. Denne dagen, som de andre dagene vi har øvd i vannet, fikk elevene gleden av mestring, lære nye ferdigheter og utvikle kompetansen i vann.

Men viktigst av alt var smilene til elevene, oppmuntringen og støtten de ga hverandre, de gode samtalene rundt bålet, fellesskapet, og opplevelsen av mestring. Det er slike dager elevene husker.

Det er slike dager som skaper livsmestring.

265 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comentários


bottom of page